Saturday, March 26, 2011

Jom ronda ronda dan cari makan ke Tanjung Dawai.

Jam 5.10 petang: Mula perjalanan dari Bayan Lepas.Seperti biasa ,apabila nak keluar dari Pulau Pinang trafik bergerak perlahan ditambah pula dengan hujan.Setelah melepasi Jambatan P.Pinang ,BL mengambil utara Lebuhraya Utara Selatan tapi
malangnya trafik bergerak terlalu perlahan menyebabkan BL menuju masuk ke Lebuhraya BORR.

Jam 5.55 petang:Rehat di Lebuhraya ini,tinjau tinjau kawasan ini yang merupakan tempat makan sambil beriadah.Boleh dikatakan menarik juga kerana tempat ini berada di tepi pantai dan boleh lihat pandangan menarik Bandar George Town dari jauh.Lebih kurang sepuluh minit berada di sini BL meneruskan perjalanan dan masuk ke Lebuhraya Utara Selatan semula.

Jam 6.50 petang: BL sampai ke Komplek Jeti Sg Merbok,betul betul tepi sungai.Di sini merupakan tempat rekreasi hutan paya laut,tapi sayang BL tak dapat turun dari kenderaan kerana hujan turun terlalu lebat dan tak dapat juga mengambil gambar di tempat ini.

Jam 7.30 malam :Hujan renyai renyai apabila BL sampai ke Komplek Arked Tanjung Dawai.Tempat ini adalah tempat menjual berjenis jenis ikan kering dan hasil laut.Tapi anda tidak digalakkan datang pada waktu malam kerana banyak kedai tak beroperasi pada waktu ini.Apa lagi orang rumah BL bershopping sakan,selagi tangan tak penuh dengan beg tak balik la... Di sini anda boleh melihat dari jauh Pantai Merdeka yang dipisahkan oleh Sungai Merbok.Alangkah baiknya jika kerajaan membina se buah jambatan menyeberangi sungai ini,taklah pekan ini menjadi pekan koboi.

Jam 8.30 malam:Perut terasa lapar kami pun menuju ke medan ikan bakar yang terdapat di sepanjang jalan Tanjung Dawai.BL pun memilih tempat yang ramai sikit pelanggan kerana mungkin tempat ini makanan nya sedap(Maknjang Ikan Bakar Warisan).BL terus memilih ikan siakap masak steam,ketam dan udang besar masak pedas dan minuman.Tempat ini servicenya agak kelam kabut sikit.Order makanan terlalu lama walaupun pelanggan kurang ramai.Makanannya pula BL rasa kurang sedap kerana siakap sungai(berbau lumpur),ketam(medak sikit) dan udang kurang fresh.Tapi tak apalah kerana BL lapar sangat.

9.30 malam :BL pun menuju balik ke Pulau Pinang.




Pandangan di tempat rehat Lebuhraya BORR.




Terdapat kedai makan di tempat rehat BORR.




Jalan masuk ke Jeti Pelancungan Sungai Merbok.



Jeti di Komplek Arked Tanjung Dawai.



Gerai gerai yang terdapat di komplek ini.



Berjenis jenis ikan kering.




Komplek Arked Tanjung Dawai.



Memilih ikan untuk dimasak.



Tempat BL makan








2 comments:

  1. jalan cerita yang kurang menarik.... sepatutnya boleh dikemaskan lagi. Penulis hendaklah mempotretkan gambar penulis bersama pengunjung... barulah kemas.

    ReplyDelete
  2. boleh ke cik bagi estomate harga makan di tanjung dawai

    ReplyDelete